Ahad, 7 November 2010

Emas PG di Agrobank

Minggu lepas, aku dah mulakan teknik gadaian di Agrobank, memandangkan bank rakyat tidak menerima emas public gold. Setelah berurusan dengan pegwai bank agro di butterworth, maka inilah pengalaman aku dalam proses nak renovate rumah dalam keadaan duit tak ada. he..he..
Pertama sekali kaedah ini hanya utk mereka yang mempunyai emas jongkong sahaja sebab Ar-Rahnu hanya terima emas fizikal, bukan emas dalam buku akaun seperti GIA atau Maybank Gold Investment.  
Ok, alkisah aku memerlukan wang untuk membiayai perbelanjaan membuat grill tingkap, pintu dan sebagainya yang memerlukan belanja kira-kira RM3,500. Since aku tidak mempunyai cash, aku menggunakan emas 50 gram yang ada utk dipajak gadai supaya memperolehi cash di tangan.  
So aku pergi ke Agrobank, setelah bersetuju dengan nilai pajakan sebanyak 60% daripada nilai marhum emas tersebut maka aku pun memperoleh cash di tangan sebanyak RM3,780.  
Setelah itu aku pun menyelesaikan urusan bayaran grill rumah. Settle part bayaran grill rumah.  
Persoalannya, kenapa aku nak pakai teknik pajak gadai, kenapa tidak apply loan sebanyak RM5,000 dengan bank yang menyediakan pinjaman peribadi.  
Untuk persoalan ini ku mempunyai beberapa jawapan:  
1.     Aku nak cash cepat, so bawa emas fizikal ke Agrobank tak sampai setengah jam dah dapat pinjaman. Tak perlu sign boss/ketua jabatan, tak perlu cop or bawa slip gaji. Hanya bawa ketul emas & sijil ketulenan.
2.    Nilai pinjaman aku kecil, kalau loan bank kemungkinan interest tinggi atau tak di approve.. (fuh masalah ni)..
3.    Tak nak mengamalkan Riba
Biasanya kalau kita buat personal loan, yang untung adalah semestinya pihak bank disebabkan caj interest mereka kita bayar lebih dari pinjaman kita.. At the end of contract kita sendiri boleh kira (12 bulan x RM*** x ** Tahun)..  
Berikut adalah kiraan menggunakan rate emas 999.9 Agrobank.. Bukak kalkulator anda:  

Berdasarkan rate daripada Agrobank  
So daripada kiraan ini, untuk tempoh 11 bulan (Agrobank 6+3+2 bulan), aku hanya perlu membayar RM381.44 termasuk dengan upah simpan untuk menebus balik emas 50 gram tadi. (RM4,195.80 bahagi 11 bulan)  
So, mana untungnya shahrizul???  
Untungnya adalah, takkan dah lupa kot setahun emas naik secara purata dalam 30% setahun..  
Kalau berdasarkan kiraan nilai marhum RM6,300 x 30%… Nilai Marhum emas akan meningkat kepadaRM8,190.00!!!~  
Pelik bukan, walaupun dlm keadaan berhutang pun nilai emas kita tetap naik.. Setelah menebus balik emas, kita dapat emas yang nilainya dah bertambah sebanyak 30% !!! Best tak simpan emas?? Bestttttt…….  
p/s: kita bandingkan kalau kita loan RM4,000 daripada bank A… Dengan kadar caj 5-6% setahun maybe total yang kita perlu bayar adalah RM4,200 sahaja.. Tapi setelah itu, kita tak dapat apa pun.. Sekadar berjaya membayar hutang.. =)  
Tapi dengan emas, setelah membayar sepenuhnya tebus balik emas.. Kita dapat balik emas yang nilainya 30% lebih daripada asalnya…   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan