Jumaat, 5 November 2010

Kenapa perlu jadi jutawan

Pendekkan jawapan, lagi banyak duit lagi banyak pilihan. More money more choice. Waktu aku sekolah kecik2 dulu, dapat belanja 30sen, dapat beli air 10sen dan makan 20sen. Tak boleh simpan sesen pun. Terbayang aku kalaulah aku dpt belanja yang sama macam seorang anak cikgu ni (50sen), aku dapat simpan 20sen, hujung minggu dapat rm1, dah boleh beli pensel tekan.

Same goes dengan matlamat nak bergelar jutawan, kita mempunyai banyak pilihan untuk membelanjakan duit 1 juta berbanding kita cuma ada 100k

Perasaan macam best pun ada, kita rasa 'special' kerana dalam malaysia ni tak ramai jutawan, mungkin seorang dalam 20 ribu.

Bila bergelar jutawan, kita sudah tak perlu bekerja. Imagine setahun pulangan 8% dari rm1juta, itu pun sudah rm80k, dibahagi 12, sebulan boleh spend 6.7k, more than enough. Just imagine, anak pun dah besar, hutang rumah pun dh tinggal sikit. Next 2 year akan dapat 1/3 from EPF pulak

Katakan nak kekal bekerja, degan extra 6.7k sebulan, macam2 boleh buat, boleh upgrade kereta. Untuk kereta bernilai rm300k installment baru dalam 3.5k, ada lagi 3.2k. Best part rm1juta tu tak luak.

Here to list few thing to do or own if you're happen to be a millionaire

1) kereta mewah -  Dh puas pakai kereta budget dizaman awal kumpul harta, it's time tu pakai kereta mewah dengan selesa

2) percutian - dah ada duit bolehlah bercuti selalu

3) tolong bayar bil air dan letrik surau

4) bersedekah secara konsisten dekat rumah anak yatim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan