Jumaat, 5 November 2010

Kos Beli Rumah Lelong

First of all, this entry was planned way in 22nd March 2009 9 month later here I am, in a mission to write how much to spend to buy rumah lelong, for this post, real case study, rumah lelong yang aku menang. Here goes: <!--[endif]-->
1)
Once nak masuk bid kene sediakan bankers cheque dulu, mcm kes aku reserve price ialah RM72,900. Kene sediakan 5% dari reserve price, rm3645 + charge dari bank rm2.15, total = rm3647.15 Resit buat bank draft



2) Datang hari masuk bid, aku telah berjaya menang pada reserve price, rm72,900, Aku kene bayar utk stamping fee = rm50

Resit stamping fee
<!--[endif]-->
3)
Dah menang, aku pegi carik loan, aku dapat 90% loan utk harga rumah, rm65,610, loan untuk MRTA rm415 dan lawyer untuk perjanjian pinjaman, rm 2703.26, Total loan dgn bank CIMB aku rm68,728.26. Ni aku kene bayar bulan2, 3bulan selepas surat offer keluar.

Pembiayaan oleh CIMB


Mcm timing aku beli ni mmg bank kasik special offer, biasanya time ekonomi stabil MRTA ngan yuran lawyer sendiri kene bayar tunai.



4) Tukar nama TNB , cagaran rm200, charge pengurusan rm3, stamping rm10, total = rm213 Helaian pertama resit TNB



5) Tukar nama khidmat air di Syabas = rm100


6)
Bil air tertunggaksebelum syabas ambil alih yang tidak di’cover’ oleh bank = rm198


7) Maintenance tertunggak berjumlah rm1540. Aku settlekn pakai cash money aku, ni takpe, bank melelong akan cover. Kene tunggu bank kita disburse dulu baru bank pelelong akan bayar kat kita semula

Helaian pertama maintenance tertunggak




8)
Bil Indah Water, ni bank tak cover:rm48

Bil IW



<!--[endif]-->
9)
Kos baik pulih (lampu kipas, tombol, kunci, pecah masuk, buat grill, betulkan tile pada dinding, dgn guna khidmat satu solution, total cash money paid =rm1800

Bil Satu Solution




10)
Lawyer fee utk transfer title, ni kena kuar duit poket sendiri total =rm 1924.45

Bil Lawyer Ram Reza



11)
Yuran valuer, ni sendiri kena bayar =rm500

Bil dari valuer

Rumah aku dinilai berharga rm100k. Benda ni beberapa muka surat jer dh kene charge rm500. Untung jadik valuer.



12) <!--[endif]-->Remaining 5% margin kena bayar kt bank pelelong melalui lawyer = rm3645

Totalkan semua duit yang aku kene spend utk beli rumah =rm12125.6


Serious banyak beb. From where the money come from? it’s from my OD against SIJIL ASB From where that money inside ASB came from? Dari simpanan terancang kerja makan gaji aku lerr, dapat bonus, jual ESOS. Anyway tu laa hakikat kos nk miliki sebuah rumah lelong. Kalau nk invest kt property, cash kene banyak. Kalau berlaku ‘kawtim’, kene kuar duit lg, kalau harga lebih reserve value, kene top up, kalau bank tak cover MRTA, kene kuar duit lg, kalau rumah rosak teruk, kene berbelanja lagi.

Kalau nk beli property ni kene la tgk dulu keadaan rumah, tgk berapa sewa boleh pergi dan confirmkn dulu pakej loan dan kelayakan loan korang. Untuk selesa sediakan cash about 20% dari
harga rumah

Tujuan posting ni nk create awareness pasal kos sebenar yg terlibat utk beli rumah lelong. Pendek kata, kene ada byk duit utk invest property


Bagi aku, aku mmg prefer invest property because harga property likely to go up over years, installment dekat bank tenant yang byrkan dan boleh enjoy positive cashfow lg setelah ditolak maintenance

You’re most welcome to ask, comment, add, share possible ways to save cash and etc at the comment column. Really glad that I finally able to complete this posting, really glad to share the info

Tiada ulasan:

Catat Ulasan