Jumaat, 12 November 2010

Sekarang baru saya tahu

Korang dah tau kan pasal new regulation yang Bank Negara announced last week? Yes, 70% margin for your third house onwards dan aku tau korang memang ternanti-nantikan ulasan dan komen aku tentang ‘benda’ ni. Kalau tidak, takan lah ramai yang tanya pendapat aku tentang ‘benda’ ni. Sebenarnya, sengaja aku tak nak ulas awal-awal pasal ‘benda’ ni (macam yang blogger lain ulas dalam blog diorang) sebab aku nak tau dulu, in reality apa yang sebenarnya berlaku kat dalam market. Banyak benda yang aku kena tahu sebelum aku boleh ulas in detail dan juga sebelum aku boleh menyusun strategi untuk overcome this new rules. Hasilnya, setelah berhabis masa, tenaga dan wang ringgit untuk ‘berdating‘ dengan awek-awek banker yang aku kenal, sedikit sebanyak dapat la aku tahu serba sedikit tentang apa method yang bank gunakan untuk follow arahan BNM ni. Ye la, bak kata pepatah melayu “Kalau kita tak tahu Lisa Surihani tu suka makan apa, camana kita nak ajak dia keluar makan”. Betul tak? Untuk itu, aku kena tahu dulu point-point penting tentang new regulation ni supaya aku masih boleh terus mengumpul  rumah-rumah aku yang seterusnya.
Point 1 : Camane bank boleh tahu aku ada lebih dari 2 rumah? (Point paling penting)
Setelah jenuh aku korek info dari awek-awek banker ni, jawapan yang diberi oleh hampir kesemua awek-awek ni ialah kebanyakan bank akan dapat tahu benda ni melalui CCRIS Report. Bukan setakat loan yang dah sedia ada, loan-loan yang pending disbursement/drawdown pun akan diambil kira. So, korang tak boleh la tarik nafas lega kalau loan rumah korang tu bank belum release lagi sebab ianya still akan diambil kira di dalam menentukan jumlah rumah yang korang ada. So sad kan?
Point 2 : Kalau refinance rumah pun margin dia 70% jugak ke?
Aku tau mesti ada di kalangan korang yang terfikit nak buat macam aku, “refinance rumah dan amik ‘lebihan duit’ untuk cover yang 30% punya downpayment (untuk rumah berikut) tetapi sayang seribu kali sayang sebab untuk kes refinancing ni pun, kalau rumah korang dah memang lebih dari 2, jawabnya margin yang korang dapat still 70%. So, camne nak dapat ‘duit lebih’ kalau macam ni.. huhu.
Inilah antara point-point yang aku rasakan amat penting untuk korang ketahui sebelum aku come out dengan strategi yang patut korang gunakan untuk terus ‘bernyawa’ di dalam bidang hartanah ni .
Setiap kesukaran pasti akan ada jalan keluarnya. Yang penting otak kena sentiasa kreatif mencari jawapannya.

Jadi la ni aku nak share 2-3 cara yang aku boleh terfikir buat masa ini untuk mengatasi masalah takde 30% untuk bayar downpayment rumah yang korang akan beli tu. As a token of appreciation untuk tips yang aku nak bagi ni, nanti aku e-mailkan no akaun bank aku supaya korang boleh bayar komisyen kat aku.. hehe.
Korang tahu kan yang bank akan berpandukan pada CCRIS report korang untuk tengok berapa banyak rumah yang korang ada kan? So, korang jangan le apply kat bank yang pakai CCRIS report untuk checking.
Untuk pengetahuan korang yang baru terjebak dalam bidang pelaburan hartanah ni, sebenarnya selain dari bank ada jugak 2-3 insurance company yang dok offer home loan facility ni dan aku rasa diorang ni tak tertakluk dengan new regulation ni sebab bagi aku, inilah peluang diorang (insurance company) untuk tingkatkan sales. Kalau management diorang ni bijak, diorang boleh promote pakej-pakej yang berbunyi “80% margin for your 3rd house onwards” dan ini peluang baik untuk korang overcome masalah 70% ni. Tak gitu beb? So, its another option for u all untuk dapatkan margin yang lebih tinggi selain dari bank, betul tak?
Dah ada 2 tempat yang korang boleh dapat loan tinggi (aku rasa la), next option is your government loan (untuk yang keje gomen) atau pun korang punya staff loan tapi ini cuma untuk sebijik rumah je tapi its still an option buat korang kan?
So, for another method yang aku tahu, 3 tempat yang korang boleh tuju lepas ni – (1) Bank yang tak pakai CCRIS (2) Insurance company (3) Staff/Government Loan (bagi yang berkenaan)

Dan aku tau jugak ramai property investor yang mengeluh bila 70% regulation tu took place but korang still ada option lain. Jangan jumudkan otak korang dengan home loan facility je, banyak lagi product-product  bank lain yang korang boleh apply to cover up the 20% margin tu. Aku amik contoh Personal Loan. Let say bila korang apply home loan untuk rumah ke 3 korang dan memang confirm yang korang tak boleh dapat 90% loan, jangan lupa submit sekali application untuk dapatkan personal loan, sekurang-kurangnya takde la sangat korang terkedu bila nak kena keluarkan 30% downpayment tu. Memanglah interest dan instalmentnya tak sama dengan home loan tapi apa korang nak kisah kalau profit/benefit yang korang bakal dapat dari rumah tu berkali ganda untungnya. Anyhow, loan is still a loan (sama gak macam contoh kat atas tu). Am I right?
Korang jangan risau, bukan korang je yang pening. Sebenarnya bank-bank/developers lagi pening sebab sales growth diorang for sure akan berkurang dan entri ni sebenarnya boleh memberi idea kat bank-bank untuk overcome this situation supaya ‘growth’ diorang tu takkan terjejas. Maybe bank-bank ni boleh tied-up home loan facility diorang dengan product-product seperti personal loan or maybe developer dah boleh buat satu department yang boleh bagi financing untuk cover the 20% portion tu. Barulah ada win-win situation nanti. Apa pendapat korang? Pasal tu la masa peserta seminar Ahad lepas tanya aku ”apakah effect kepada pelabur macam abangjun jika Bank Negara teruskan hasrat diorang dengan regulation baru tu?” dan jawapan aku “takde effect apa-apa pun” sebab aku dah boleh rasa benda-benda ni akan ada jalannya. So, to those yang rasa nak bunuh diri , sila fikir 2 kali sebab ‘bunuh diri’ atau stop dari main property ni takkan menguntungkan korang pun.. hehe.
AE : Ada sape-sape yang nak offer aku jadik ‘think tank’ company korang tak? Aku rasa macam nak beralih angin la.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan