Rabu, 10 November 2010

MRTA VS MLTA

First of all, MRTA dan MLTA adalah ringkasan kepada:
MRTA : Mortgage Reducing Term Assurance
MLTA = Mortgage Level Term Assurance
Secara umumnya kedua-dua diatas adalah sebagai pelan perlindungan bagi menyelesaikan baki pinjaman perumahan anda sekiranya anda meninggal dunia atau mengalami hilang upaya kekal sebelum tamat tempoh pinjaman. Ini bagi memastikan keluarga yang ditinggalkan tidak dibebankan dengan pinjaman perumahan yang belum selesai.
Disini sy ringkaskan serba sedikit penjelasan berkenaan MRTA dan MLTA dan perbezaannya.
MRTA
1. Not Transferable. Tidak boleh dipindahkan. Kalau refinance atau beli rumah baru, kena ambil polisi baru. Cth, refinance rumah yg sama selepas 5 thn, with the same tenure and loan amount, kos MRTA akan meningkat (meningkat ikut umur).
2. Decreasing coverage. MRTA hanya cover baki pinjaman.
3. Insurability is not Guaranteed. Setiap kali membeli polisi MRTA, faktor umur dan kesihatan diambil kira.
4. Sekiranya rumah dijual atau membuat refinance, bayaran balik carumah MRTA yg telah dibayar boleh dituntut dan dibayar secara pro-rate (pro rata) mengikut baki tahun pinjaman.
Cth kes:
Mr A membeli rumah dengan pinjaman RM150k, MRTA juga RM150k, bagi tempoh 30 tahun. Selepas 5 tahun, Mr A mengalamai hilang upaya kekal (TPD). Baki loan adalah RM120k. Maka insuran company akan membayar RM120k kepada bank. Mungkin ada sedikit lebihan yg akan dibayar kepada penama bergantung kepada reducing table MRTA.

MLTA
1. Transferable. Boleh dipindahkan sekiranya membeli rumah baru atau refinance rumah yg sama.
2. Level Coverage. Coverage yg sama sepanjang tempoh loan.
3. Insurability is Guaranteed. Beli hanya sekali, tidak perlu membuktikan tahap kesihatan setiap kali membeli/refinance rumah.
4. Saving and investment return. Sebahagian bayaran premium akan disumbangkan untuk saving, ditambah dengan pulangan dari pelaburan. Cash value (saving + return) boleh dikeluarkan pada bila2 masa atau pada tempoh matang untuk kegunaan tertentu seperti sebagai bayaran pre-payment loan rumah.
5. Cash back. Sekiranya tidak ada ape2 berlaku kepada peminjam/pencarum sehingga tamat tempoh MLTA, pencarum akan mendapat cash hasil dari saving dan pulangan pelaburan.
Cth kes:
Mr B membeli rumah dengan pinjaman RM150k, MLTA juga RM150k, bagi tempoh 30 tahun. Selepas 5 tahun, Mr B mengalami hilang upaya kekal (TPD). Baki loan adalah RM120k. Maka insuran company akan membayar Rm120k kepada bank, dan baki RM30k kepada penama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan